Industria auto din România, un pilon vital al economiei naționale, a înregistrat o nouă lună marcată de un volum de producție sub nivelul anului precedent. Conform datelor furnizate de Asociația Constructorilor de Automobile din România (ACAROM), luna octombrie 2025 a adus o scădere semnificativă, atât la nivel lunar, cât și în bilanțul primelor zece luni ale anului.
În luna octombrie, uzinele auto din România – Dacia de la Mioveni și Ford Otosan de la Craiova – au produs împreună 54.756 de vehicule. Această valoare totală reprezintă o scădere de 6.65% comparativ cu volumul înregistrat în aceeași lună a anului 2024.
Această producție a fost împărțită între cei doi mari constructori:
Deși ambii producători mențin volume mari, această scădere lunară reflectă ajustările de producție și posibila temperare a cererii pe piețele de export.
Tendința de declin nu este limitată doar la luna octombrie. Producția auto națională cumulată pentru intervalul ianuarie-octombrie 2025 a ajuns la 453.955 de autoturisme.
Această cifră totală indică o scădere de 2.75% față de aceeași perioadă a anului 2024, când fusese înregistrat un volum mai mare (aproximativ 466.800 de unități).
Contribuția uzinelor în acest interval a fost:
Scăderea cumulată sugerează că industria se confruntă cu provocări structurale, venind după un an 2024 care a stabilit standarde înalte de producție.
Scăderea producției auto din România, deși este moderată pe ansamblul primelor zece luni, trebuie interpretată în lumina contextului european și global:
În concluzie, în pofida acestui recul, industria auto românească rămâne un motor esențial al exporturilor și al economiei. Performanța din noiembrie și decembrie va fi crucială pentru a determina dacă anul 2025 se va încheia cu o scădere generală a producției, sau dacă volumele vor reuși să se stabilizeze în ultima parte a anului.