Industria auto din România, un pilon esențial al economiei naționale, se confruntă cu un recul notabil la finalul anului 2025. Conform celor mai recente date furnizate de Asociația Constructorilor de Automobile din România (ACAROM), producția de autoturisme a înregistrat o scădere de 2,48% în primele 11 luni (ianuarie – noiembrie 2025) față de perioada similară a anului precedent.
În acest interval, pe porțile uzinelor Dacia de la Mioveni și Ford Otosan de la Craiova au ieșit în total 505.859 de mașini, față de cele 518.744 fabricate în 2024. Această diferență de aproape 13.000 de unități face ca atingerea unui nou record anual de producție, după cel stabilit în 2024 (560.102 unități), să devină practic imposibilă.
Luna noiembrie a adus un mic semn de stabilizare, producția fiind aproape identică cu cea din noiembrie 2024, cu un total de 51.904 unități.
Este important de menționat că, deși la nivel cumulativ s-a înregistrat o scădere, ritmul de declin s-a temperat semnificativ pe parcursul anului. După o scădere de circa 11% în primele trei luni, cauzată parțial de pregătirea liniilor de producție pentru noile modele, uzinele au intrat în linie dreaptă, recuperând o parte din decalajul inițial.
Declinul producției locale nu este un fenomen izolat, ci reflectă tendințele din industria auto europeană:
Totuși, uzinele din România își pregătesc terenul pentru viitor, concentrându-se pe noi lansări:
Ce putem aștepta pentru finalul anului 2025?
Având în vedere că în ultimele 11 luni s-au produs 505.859 de mașini, iar producția record din 2024 a fost de 560.102 unități, pentru a egala acel record ar fi nevoie de o producție de aproximativ 54.243 de mașini în decembrie. Acest lucru este foarte puțin probabil să se întâmple, deoarece decembrie include, în mod tradițional, mai multe zile libere și opriri tehnologice decât o lună obișnuită. Prin urmare, producția totală a anului 2025 se va situa sub recordul din 2024, cel mai probabil în jurul a 550.000 – 555.000 de unități (o estimare bazată pe o producție similară cu anii anteriori, dar ușor sub ritmul necesar pentru un nou record).
Declinul din 2025 pare să fie unul temporar și cauzat de factori specifici, inclusiv de alinierea liniilor de producție pentru noile modele.