Uzina Dacia de la Mioveni, un pilon strategic al economiei românești și al Grupului Renault, se confruntă cu perspectiva unei reduceri semnificative a volumului de producție începând cu anul 2026. Deși decizia nu a fost încă confirmată oficial de conducerea companiei, intenția comunicată Sindicatului Autoturisme Dacia (SAD) – de a micșora producția cu până la 165 de vehicule pe zi – ridică semne de întrebare majore legate de viitorul fabricii, al angajaților și al industriei auto europene în general.
Această potențială reducere, care ar echivala cu o scădere de peste 10% din producția zilnică actuală (de până la 1.390 de unități), nu este un eveniment izolat, ci o reacție la un context economic și de vânzări din ce în ce mai dificil la nivel european:
Anunțul a stârnit o reacție fermă din partea Sindicatului Autoturisme Dacia (SAD). Liderul de sindicat, Viorel Ungureanu, a catalogat intenția ca fiind „inacceptabilă”, având în vedere impactul social major:
„Conducerea ne-a comunicat... faptul că intenționează să reducă producția de vehicule începând din luna ianuarie. Este vorba despre un impact de 165 de vehicule pe zi, situație care va conduce la o reducere de personal de circa 900 de persoane.”
O astfel de reducere ar afecta direct angajații temporari, dar ar putea duce și la concedieri pentru cei cu contracte permanente, destabilizând semnificativ comunitatea din Argeș și economia locală care depinde masiv de activitatea uzinei. Negocierile pentru noul contract colectiv de muncă, în cadrul cărora a fost făcută comunicarea, devin astfel cruciale pentru găsirea unor soluții alternative la pierderea masivă de locuri de muncă.
Situația de la Mioveni reflectă dilema cu care se confruntă întreaga industrie auto: flexibilitatea în fața fluctuațiilor pieței versus stabilitatea locurilor de muncă. În ultimii ani, uzina Dacia s-a confruntat deja cu întreruperi temporare de producție, în principal din cauza crizei de semiconductori.
De data aceasta, însă, cauza pare a fi structurală – o cerere europeană mai slabă. Prin urmare, Dacia și Grupul Renault sunt nevoiți să-și ajusteze planurile industriale pentru a menține competitivitatea. Rămâne de văzut dacă dialogul cu sindicatul va genera soluții alternative, cum ar fi reducerea timpului de lucru sau programe de reconversie, pentru a evita un impact social de o asemenea anvergură.